Yhdistyksestä

Mikä on Pohjan Jääkärikilta?

Pohjan Jääkärikilta on vapaaehtoista maanpuolustustyötä tekevä yhteisö, joka vaalii 31.12.1998 lakkautetun Pohjan Prikaatin ja sen edeltäjä joukko-osastojen kunniakkaita perinteitä. Lakkauttamisen yhteydessä Jääkäriprikaatin joukko-yksikkö Pohjan Jääkäripataljoona sai Pohjan Prikaatin perinteiden vaalimisen tehtäväkseen. Pohjan Jääkäripataljoonan lakkauttamisen jälkeen killan perinneyksikkönä on Jääkäriprikaatin 3. jääkärikomppania, jonka palveluksessa olevia varusmiehiä tuetaan.

Pohjan Jääkärikilta on kaikkien Oulun seudulla asuvien jalkaväkikoulutettujen reserviläisten yhteinen aselajikilta. Killassa on tällä hetkellä noin 200 jäsentä.

Mitä kilta tarjoaa jäsenilleen ?

Kilta järjestää jäsenilleen maanpuolustustapahtumia sekä yhteistyössä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kanssa jalkaväkiaiheista koulutusta vapaaehtoisille reserviläisille. Kilta tarjoaa kaikille kiinnostuneille jalkaväkikoulutetuille reserviläisille elävän ja toimivan yhteyden vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön palvelusajan jälkeen.

Killan päätapahtuma

Killan päätapahtuma on Operaatio Pohjanloimu, juhlallinen lipunnostotilaisuus Kilpisjärvellä vuosittain kansallisena veteraanipäivänä 27.4. Lipunnosto tapahtuu kolmen valtakunnan rajapyykillä.

Taustaa Operaatio Pohjanloimulle:

Vuonna 1995 vietettiin sodan päättymisen 50 -vuotismuistojuhlia. Tapauksen juhlistamiseksi Pohjan Prikaati ja Pohjan Prikaatin Kilta päättivät lähteä maisemiin, missä perinnejoukko-osasto JR1 oli lopettamassa sotaa. Ensin suunnitelmana oli hiihtää sama reitti, mitä taistelu-osasto Loimun partiot olivat edenneet Norjan rajalle. Kuitenkin päädyttiin järjestämään matka, jolle kutsuttiin mukaan Lapin Sodan veteraaneja prikaatilaisten ja kiltalaisten lisäksi.

Tämän ensimmäisen matkan ohjelmaan sisältyivät sodan päättymisen juhla Enontekiön Hetassa, juhlallinen lipunnosto Kolmen Valtakunnan Pyykillä sekä juhlatilaisuus Kilpisjärven koululla, missä oli mukana myös Norjan puolustusvoimien ja pohjoisten kuntien edustajia. Mukana seurasi television ja muiden tiedotusvälineiden edustajia. Erityisesti ansaitsee tulla mainituksi everstiluutnantti Kalervo Loimun perheen – vaimon, lasten ja lastenlasten – osallistuminen operaatioon.

Menomatkalla 26.4.1995 Enontekiön Hetassa sodan päättymisen muistojuhlassa koulukeskuksen juhlasalissa juhlapuheen piti everstiluutnantti Ari Raunio Sotahistorian laitokselta. Sali oli täynnä juhlijoita. Operaatio Pohjanloimuun osallistuneita oli noin 70 henkeä, joista 25 oli veteraaneja.

Veteraanipäivänä 27.4.1995 siirryttiin Kilpisjärven koululta hiihtäen, telakuorma-autoilla ja moottorikelkoilla Kolmen Valtakunnan Pyykille lipunnostoa varten. Joukkoa kertyi paikalle kolmisensataa henkeä. Tilaisuuden avasi Pohjan Prikaatin komentaja eversti Reijo Sallinen. Juhlapuheen piti Lapin Sotilasläänin komentaja kenraalimajuri Seppo Tanskanen. Lippupartion muodostivat kiltaveljet Alpo Himanka, Raimo Saarikoski sekä veteraanit Pekka Lämsä ja Alpo Poikola. Juhlamenoja ohjasi kiltaveli, kapteeni Eino Alila ja lippufanfaarin soitti majuri Heikki Viitasalo. Koko tilaisuus videoitiin ja osa tapahtumasta välitettiin samana päivänä Oulussa järjestettyyn veteraanipäivän  valtakunnalliseen pääjuhlaan Ouluhalliin, missä se näytettiin juhlaväelle Suomen Tasavallan Presidentti mukaan lukien.

Kilpisjärven koulun juhlassa killan puheenjohtaja Juhani Paakkola piti juhlapuheen. Koulun oppilaat esittivät ohjelmaa. Koululle, kunnalle, Muonion Rajavartioalueelle ja Siilastuvan Rajavartioasemalle luovutettiin Pohjanloimu -kunniakirjat. Jääkäriprikaati tuki operaatiota antamalla kuljetustukea – telakuorma-autoja ja moottorikelkkoja.

Vuoden 1995 Operaatio Pohjanloimun tunnukseksi otettiin Lapin sodan Käsivarren suunnan Jalkaväkirykmentti 1:n rintamatunnus, joka on esitetty sivun otsikon oikealla puolella.